Com afecta la fusió d’entitats bancàries als seus clients?

Cristina González, advocada d’ARAG, respon a aquesta pregunta de màxima actualitat gràcies al procés d’integració entre CaixaBank i Bankia que es desenvoluparà al llarg dels pròxims mesos

 

Una de les mesures que adopten moltes empreses amb l’objectiu de garantir un creixement empresarial és optar per fusionar-se amb altres organitzacions. Exemple d’això, són les entitats bancàries. Com en el cas de Bankia i CaixaBank, són unions o integracions de dues o més empreses, que fins al moment eren independents, i que passen a formar una única entitat, perdent la personalitat jurídica d’almenys una d’elles. Pot això suposar algun canvi per als clients d’algunes d’aquestes empreses? En aquest article, Cristina González, advocada d’ARAG, intentarà donar resposta a aquesta pregunta.

Per què hi ha tantes fusions d’entitats bancàries?

La banca porta molt temps esperant una pujada en els tipus d’interès que els aporti major rendibilitat. Atès que de moment segueixen a nivells molt baixos, han hagut de buscar altres fonts d’ingressos, com, per exemple, les comissions per serveis, les ofertes de diferents assegurances, alarmes, vehicles, etc. Malgrat això, i davant la falta de rendibilitat, també es busquen estratègies per a reduir els costos. Per això, moltes entitats bancàries volen fusionar-se amb altres bancs.

Quins canvis ens poden afectar com a clients

La fusió d’entitats bancàries tindrà una sèrie de conseqüències que, en alguns casos, poden afectar directament els seus clients. Entre altres:

– Canvi d’IBAN
D’antuvi, en el moment que es fa efectiva una integració d’entitats bancàries hi ha un canvi d’IBAN per a aquells clients de l’entitat que ha estat integrada per una altra. De fet, el canvi de número de compte no hauria de generar cap problema per al client, perquè la nova entitat associarà de manera automàtica l’antic número de compte amb el nou. Això significa que, per exemple, un abonament o un pagament realitzat a través de l’antiga numeració es traslladarà de manera automàtica al nou compte.

– Targetes, comptes i hipoteques
També és habitual que no hi hagi canvis en les targetes, comptes o hipoteques. No obstant això, sempre és important estar a l’espera de les noves polítiques comercials després d’una fusió d’entitats bancàries.

– Condicions pactades
A més, és aconsellable que els clients revisin bé les condicions pactades en els contractes dels seus productes bancaris. En aquest sentit cal diferenciar si tenim:

  • Un contracte de durada determinada, com pot ser per exemple un préstec o un dipòsit a termini fix, en el qual no és possible modificar les condicions pactades, tret que hi hagi un acord entre les parts o per les causes estipulades en el propi document de contracte.
  • Un contracte de durada indefinida, com pot ser per exemple un compte corrent, una targeta de crèdit o inclusivament un compte d’estalvi, en el qual sí que seria possible un canvi de condicions, però sempre que siguin preavisades a l’interessat de manera individual i amb una antelació mínima de dos mesos.